Aanvallen Rode Zee
Naar aanleiding van een aantal aanvallen op schepen in de Rode Zee zijn er acties ondernomen door o.a. CESMA en IFSMA.
Hier kunt u de verklaring van CESMA vinden.
Hier kunt u de Transit Advice voor de Rode Zee vinden.
Tijdens de IMO (MSC) Assembly is deze ICS-IFSMA verklaring voorgelezen.
Brief CESMA aan de Europese Commissie.
Gewapende private bescherming tegen Houthi-rebellen
De afgelopen tijd hebben Houthi-rebellen meerdere malen koopvaardijschepen aangevallen met drones en raketten. Ook zijn er schepen veroverd door met een helikopter op dek te landen. Dit gebeurde meestal in de zuidelijke Rode Zee, Straat Bab al-Mandab en de Golf van Aden. Meerdere oorlogsschepen varen daar rond om koopvaardijschepen te beschermen, terwijl er wordt nagedacht over vaste corridors of konvooivaren. Intussen zijn meerdere rederijen uitgeweken naar de route rond Zuid-Afrika.
Als je, op een Nederlands gevlagd schip, private gewapende beveiligers aan boord hebt tegen piratenaanvallen, mag je die dan ook gebruiken als je wordt aangevallen door Houthi-rebellen. Juridisch gezien is het antwoord meestal nee, omdat private beveiligers alleen tegen piraterij mogen worden gebruikt, volgens de Wet bescherming koopvaardij. En dan ook nog alleen in het High Risk Area zoals beschreven in de Wet bescherming koopvaardij.
De aanvallen van de Houthi-rebellen vallen niet altijd onder piraterij, meestal onder terrorisme. Bovendien kunnen private beveiligers met hun geweren weinig doen tegen drones of raketten. Maar, als een vijandelijk helikopter landt op dek dan kan dat wel onder piraterij vallen, en mogen de gewapende private beveiligers wel optreden. Door de verschillende definities wordt het er voor de kapitein niet duidelijker op. In de territoriale wateren heersen vaak weer andere definities.
De kapitein moet dus goed de definities weten van piraterij, highjacking, terrorisme, zeeroof of oorlogshandelingen. Zie hiervoor het Juridisch Handboek Kapitein en de Handleiding Piraterij Kapitein, beide zijn gratis verkrijgbaar via de website van de NVKK.
Voor een kapitein aan boord van een bedreigd Nederlands schip is het vaak moeilijk om de juridische situatie en definities goed in te schatten. Als er tijd is moet hij zich goed laten informeren over zijn specifieke situatie.
Preventief moet de kapitein uiteraard zijn schip verdedigen volgens het BMP5 etc., ook dit is in overleg met de reder. Maar de kapitein beslist alleen over de veiligheid en beveiliging van schip en bemanning.
Presentaties symposium d.d. 2 november 2023
Hieronder vind u de presentaties van het afgelopen symposium "Ruim baan op de Noordzee".
Wet toekomst pensioenen
Het Maritiem Platform Gepensioneerden heeft haar hoorrecht over de Wet toekomst pensioenen uitgeoefend. Verdere informatie vind u in dit document en op het ledenportaal onder 'Maritiem Platform Gepensioneerden'.
Tuchtcollege voor de scheepvaart - juridische bijstand
De kapitein en varen op Oekraïne en Rusland in de Zwarte Zee
Onze juridisch adviseur P.J.J. van der Kruit heeft een artikel geschreven over het varen in de Zwarte Zee. Dit is geschreven naar aanleiding van o.a. het aflopen van de Graandeal tussen Rusland en Oekraïne.
Via deze link kunt u het artikel lezen.
Reactie Internetconsultatie Wet Zeevarenden
VAN: Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij
AAN: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Referte: Internet consultatie Modernisering Wet zeevarenden/Wet bemanning zeeschepen
Doel
De NVKK pleit voor behoud van bescherming van de Nederlandse kapitein zoals nu is vastgelegd in de Wet zeevarenden, dus geen verruiming van de eisen.
Relevante wetsartikelen
- Artikel 30 Wet zeevarenden (oud) geeft de huidige situatie weer. De NVKK wil de inhoud van dit artikel niet veranderen.
- Artikel 18 lid 1c Wet bemanning zeeschepen (nieuw) stelt dat Nederland met bepaalde landen een schriftelijke afspraak kan maken voor de erkenning van vaarbevoegheidsbewijzen.
- Artikel 19 lid 1 Wet bemanning zeevarenden (nieuw) stelt dat bepaalde buitenlandse kapiteins bedoeld in bovenstaande artikel vrijstelling kan worden verleend van de nationaliteitseis voor Nederlandse schepen.
- Artikel 19 lid 4 en 5 Wet bemanning zeevarenden (nieuw) is onduidelijk over de rol van een privaatrechtelijke regeling en over de betekenis van de paritaire commissie
De NVKK vindt dat in de nieuwe wet de regelgeving voor buitenlandse kapiteins verruimd wordt. Hierdoor is er een valluikje gecreëerd, omdat het ministerie eenvoudiger kapiteins uit niet-EU/EER landen kan toelaten door dit land aan te wijzen.
Het nieuwe Besluit Bemanning zeeschepen geeft in artikel 2.1.12 ook nog wel een bepaalde mate van bescherming aan de NL-kapitein, omdat hier de onduidelijke paritaire commissie beter wordt beschreven, evenals de voorwaarden voor de vrijstelling van deze buitenlandse kapitein.
De bescherming en procesgang stond eerst in de Wet Zeevarenden en is nu in een besluit terecht gekomen en blijkt multi-interpretabel te zijn. Het wordt niet goed duidelijk of de Nederlandse kapitein in de nieuwe wet- en regelgeving nog dezelfde bescherming heeft als in de oude wet- en regelgeving.
De NVKK zou de regeling voor buitenlandse kapitein graag duidelijker verwoord hebben. Een versoepeling van deze regels ten gunste van de buitenlandse kapitein en de reders kan de NVKK niet steunen. Een verplaatsing van dit onderwerp naar lagere regelgeving is geen probleem, maar dan wel met dezelfde borgen en zekerheden uit de oude wetgeving.
Het verruimen van de nationaliteitseis voor kapiteins aan boord van Nederlands gevlagde zeeschepen zal ernstige gevolgen hebben voor de Nederlandse werkgelegenheid en biedt jonge maritieme officieren minder tot geen perspectief om de hoogste rang van kapitein te kunnen bereiken. Mogelijk zal dit ook negatieve gevolgen hebben voor de instroom van studenten op maritieme opleidingen.
Voorstel
Maak de tekst over kapiteins van buiten het Koninkrijk, EU/EER-landen duidelijker en beschrijf de rol, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken van de paritaire commissie helderder.
Dit alles met het doel om de eisen voor buitenlandse kapiteins zoals vastgelegd in artikel 30 van de huidige Wet zeevarenden niet te verruimen in de nieuwe wet- en regelgeving.
Overhandiging overlevingspak KNRM
Names de NVKK hebben voorzitter Leen van den Ende en vive-voorzitter Jan-Peter Bosma op 27 juni 2022 een overlevingspak overhandigd. De vereniging heeft een pak geschonken aan de KNRM die onder andere de koopvaardij assisteert en ook medisch ondersteund door de Radio Medische Dienst.
Voorbeeldpagina
Een stukje tekst.
Oudere nieuwsberichten en documenten
- Seafarers (STCW) Manila Amendments
- Report on Safe Tug Procedures
- Nieuwe scheepvaartroutes Noordzee van kracht per 1 augustus 2013
- Achtergrond nieuwe scheepvaartroutering op de Noordzee
- Piracy Guide Tugs & Barges
- STCW circulaire ECDIS Training requirements
- Symposium Vooraankondiging 2012
- Etniciteit aan boord - D. Visser
- Evasion of Tropical Storms
- Hoorzitting 2de kamer - Piraterij The Netherlands ratifies Maritiem Labour Convention
- Aanpassing Zbw en Manilla Amendments
- TNO Final Report Shore Support
- EMSA Accident Review
- Commissie Wijkersloot - Geweldsmonopolie Piraterij
- advies GJ Knoops
- Consultatie gebruikers Noordzee
- Jaarrede 2011
- Press Release Parttime Master Shipping and Transport
- AIV rapport piraterij
- Actieplan zeevaart
- Visie op offshore windparken
- Master-Benefits
Master Shipping and Transport
De Netherlands Maritime University (onderdeel van de STC group) biedt de opleiding Master Shipping and Transport aan.
Bron: NMU-STC
'Zeebenen in de klas' virtuele tour
Doe een virtuele tour die gemaakt is voor het project Zeebenen in de klas.
Gebruiker tevredenheid onderzoek Zeevaart
Graag vraag ik uw aandacht voor het 'Gebruikerstevredenheidsonderzoek Zeevaart' van Rijkswaterstaat. In dit onderzoek wordt samengewerkt met o.a. de hydrografische dienst, Kustwacht en de Havenbedrijven. Het doel van het onderzoek is meten van tevredenheid onder de zeevarende en het ophalen van eventuele verbeterpunten. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder kapiteins en stuurmannen van zeeschepen. Wij zouden uw medewerking erg op prijs stellen.
- U vult de vragenlijst online in door te gaan naar: s2.iv.nl/zeevaart
Bericht van de voorzitter
Geachte collegae,
Het corona virus Covid-19 heeft de wereld in z’n greep. Ook in de maritieme sector voelen we de sterke effecten hiervan. Het NVKK-bestuur leeft met u mee en wenst u en uw naasten, waar u ook bent, sterkte en het allerbeste toe om deze moeilijke tijd door te komen.
Ondertussen werkt de vereniging samen met Nederlandse, Europese en Internationale maritieme organisaties om aandacht te vragen op Europees en Internationaal niveau voor de moeilijke situatie waarin zeevarenden nu verkeren en zo waar mogelijk bemanningen de gelegenheid te geven tot aflossing.
Waar we kunnen, zullen we op internationaal niveau aandringen dat de richtlijnen zoals gegeven door de WHO/IMO/ILO m.b.t. de zeevaart opgevolgd worden in alle landen. Op de IMO-website kunt u de circular letters vinden die als advies dienen voor lidstaten, scheepsbemanningen en reders. Circular letter No.4204/Add.2 is bijgesloten.
Belangrijke punten uit de IMO-richtlijnen zijn o.a;
- Landen moeten grenzen openstellen om bemanningswissels te kunnen faciliteren met inachtneming van voorzorgsmaatregelen;
- Schepen mogen niet onnodig worden opgehouden als de opvarenden gezond zijn, eventuele quarantainemaatregel moet lopen vanaf de vertrekdatum van de laatste haven;
- Havenstaatcontrole moet flexibel zijn met eventuele verlopen certificaten met inachtneming van instructies van de Vlagstaat.
Ook via CESMA hebben we EU-aandacht gevraagd voor aflossingen van scheepsbemanningen. Brieven bijgevoegd.
IFSMA is in contact met ITF en ICF.
Op websites van de Europese Commissie kunt u belangrijke EU-documenten vinden, aangaande Mobility and Transport en berichten uit de Pershoek.
Momenteel staan natuurlijk ook de NVKK-activiteiten op een laag pitje en zullen we algemene ledenvergadering moeten verplaatsten naar later in het jaar. Ik heb daar in de Notices no1, die binnenkort in de bus rolt, ook al melding van gemaakt.
We zullen u verder op de hoogte houden middels een schrijven en via de NVKK-website.
Hartelijke groeten,
Leen van den Ende
Voorzitter
Bijlagen:
Herdenking 4 mei 2020
Het Korps Mariniers heeft de taptoe gespeeld bij de vele oorlogsmonumenten in Rotterdam, waaronder De Boeg. Dat kunt u hier zien.
Namens onze vereniging hebben de Vicevoorzitter kapt. Bosma en penningmeester kapt. Boonstra bloemen bij het monument 'De Boeg' gelegd. Hieronder de foto's hiervan.
In Den Helder zal de Koninklijke Marine ons bloemstuk bij het monument neerleggen. Een video van deze herdenking kunt u hier zien.
Toespraak van ds. Helene Perfors, koopvaardijpredikant.
Ook Vereniging de Lijn heeft zelf een herdenking georganiseerd. Hierbij een verslag hiervan.
Het bloemstuk zoals neergelegd is in Den Helder.
Interview met Marja Tromp
Marja Tromp is in haar hoedanigheid van secretaris van de Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945 geïnterviewd op RTV Rijnmond.
Profielfoto Facebook
... met een tijdelijk kader, om te laten zien dat u de gevallen zeevarenden herdenkt. Klik hiervoor op deze link die u naar de juiste Facebook overlay pagina brengt.
Digitaal bloemetje
Vanuit huis is het ook mogelijk digitaal een bloemetje te leggen. Via deze link gaat u naar monument De Boeg in Rotterdam. Bovenaan de webpagina bevindt zich de knop Leg een bloem om virtueel een bloem te leggen.
HKH Prinses Margriet
HKH Prinses Margriet, petekind van de koopvaardij, heeft een videoboodschap opgenomen voor (oud)zeevarenden.
Aankondiging herdenking 4 mei 2020
De herdenking van de gevallen zeevarenden bij De Boeg in Rotterdam is afgelast. De gemeente Rotterdam heeft geen alternatief kunnen vinden voor deze herdenking.
Een aantal organisaties, zoals:
- Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945
- de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij
- de Vereniging Maritiem Gezinskontakt
- Volle Kracht
- the British Legion (Holland Branch)
benevens een aantal nabestaanden, gaat op 4 mei ‘s morgens toch bloemen leggen bij het monument.
Hiervan zullen later op de dag foto’s, filmpjes en ander materiaal online worden gedeeld.
Uiteraard gaat deze (alternatieve) herdenking helemaal volgens de regels en noodverordeningen.
Cruiseschip weer in thuishaven
Een filmpje van de aankomst van het cruiseschip de NIEUW STATENDAM die haar bemanning weer thuis brengt in de haven van Rotterdam.
NVKK ontstemd
De Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij ( de NVKK) is niet te spreken over de trage voortgang in het proces van het in werking treden van de Wet ter Bescherming Koopvaardij. De wet, die bewapende particuliere beveiliging aan boord van Nederlandse zeeschepen toestaat, is begin 2019 door de Eerste Kamer aangenomen en wacht nog altijd op inwerkingtreding. In zijn beantwoording van Kamervragen op 14 juli stelt de minister van Justitie en Veiligheid dat het mogelijk zelfs nog tot 1 januari 2022 duurt voordat de wet in werking zal treden.
De NVKK begrijpt dat de inwerkingtreding van de WtBK naast afhankelijkheid van vaste procedures ook uiterste zorgvuldigheid vereist
Het vooruitzicht dat de wet pas in 2022 inwerking kan treden is onaanvaardbaar.
Het heeft nu ruim tien jaar overleg gekost voor deze wetgeving. Toen deze in 2016 eindelijk in de vorm van een wetsvoorstel vanuit de Kamer werd ingediend door VVD en CDA, hadden we niet kunnen bevroeden dat het nog tot 2022 nog bijna zes jaar zou duren voordat bescherming mogelijk zou zijn.
Uit de beantwoording door de minister blijkt spijt over de traagheid van het proces, om het traject zo snel mogelijk af te ronden heeft de NVKK nogmaals haar kennis en kunde aangeboden.
In het hele proces is het van het grootste belang dat de positie van de kapitein voortdurend de aandacht krijgt.
Leen van den Ende
Voorzitter
Petitie omtrent de zorg voor zeevarenden in Nederland
Op 6 oktober zal de Nederlandse Zeevarendencentrale een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer. In deze petitie wordt aandacht gevraagd om de internationale verplichten voortvloeiend uit het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC) na te komen.
De NVKK ondersteunt deze petitie en vind dat er in elke Nederlandse haven een zeemanshuis moet zijn waar zeevarenden terecht kunnen.
Het volledige bericht kunt u vinden op de website van de Nederlandse Zeevarendencentrale:
www.nederlandsezeevarendencentrale.nl/nederlandse-staat-komt-internationale-verplichtingen-niet-na/
Duizenden zeelieden nog steeds vast op schepen
BMP Golf van Guinee - Bridge Cards
Recent heeft de BMP voor de Golf van Guinee een update gehad in de vorm van een serie Bridge Cards. Deze kunt u hieronder vinden. Ook zullen deze binnenkort worden gepubliceerd op: www.maritimeglobalsecurity.org.
Herdenking 4 mei 2021
Vandaag werden de gevallen zeevarenden herdacht in Rotterdam bij de Boeg en in Den Helder. Hieronder een foto van de herdenking.
MS Janssens van de KPM
Informatie Rijksoverheid over Wet ter Bescherming Koopvaardij
Op de website van de rijksoverheid is een themapagina ingericht met informatie over de Wet ter Bescherming Koopvaardij.
N.B.: Klik op de onderwerpen om de teksten te lezen